Tramwaj robi dzyń, dzyń!

Tramwaje na Bródnie (obecnie dzielnica Targówek) mają swoją bogatą historię. Do dziś można oglądać komunikacyjnego ostańca na ul. Wysockiego.

Pierwsza połowa lat 20. to czas w którym w dynamicznym rozwoju tramwajów elektrycznych w Stolicy i jej przedmieść, wybudowano najwięcej tras bo aż do Marymontu, Woli Okęcia, Wierzbna, Sadyby, Grochowa, Szmulowizny i Pelcowizny. Przy budowie trasy wzdłuż ul. Odrowąża wprowadzono do użytku autotramy czyli autobusy na szynach. Trasy na Nowe Brudno obsługiwała specjalnie przystosowana do tego zajezdnia przy ul. Inżynierskiej na Pradze.

Do dziś przy ul. Wysockiego można oglądać pozostałości po tych rozbudowach, dokładniej zabytkowy fragment torów trakcji elektrycznej i przystanku tramwajowego, gdzie dojeżdżało tzw. „oczko”. Oczko czyli linia nr 21 oddana została do użytku pod koniec września 1924 roku. Trasa tramwaju, zaprezentowana na jednym ze zdjęć, miała różne przystanki w obie strony, natomiast ostatni tramwaj przejechał nią 16 października 1971 roku.

W bezpośrednim sąsiedztwie można odczuć małomiasteczkowy klimat, oczywiście ignorując wynurzające się na horyzoncie wielkopłytowce przy Wysockiego. Obok przystanku znajduje się krzyż poświęcony 5. rocznicy Cudu nad Wisłą, który ufundowany został przez mieszkańców Nowego Bródna.


Zdjęcia i tekst: Anna Datkowska